Scroll to top
OSL AZL
Share

UWAGA! Zmiany w AIP dla lotniska EPZP!

17.04.2025. weszła w życie aktualizacja AIP, a wraz z nią zmiany w punktach VFR i trasach dolotowych i odlotowych dla naszego lotniska Przylep koło Zielonej Góry - EPZP.

Dotychczas mieliśmy 5 punktów VFR: Charlie i November na północy, Zulu i Alfa na wschodzie i Sierra na południu. Od 17.04. punktów będzie 6. Niezmienione pozostają Zulu i November. Pozostałe (Alfa, Charlie i Sierra) znikają. Zamiast nich pojawiają się punkty Oscar na północy, Mike na zachodzie i Romeo i Echo na południu.

Obecnie obowiązujące punkty VFR wokół lotniska EPZP:

 

Nowe:

  • Echo – węzeł drogowy na trasie S3, Racula
  • Mike – Lubuskie Muzeum Wojskowe w Drzonkowie
  • Oscar – most kolejowy na rzece Odra w Nietkowie
  • Romeo – rondo w Przylepie

 

Bez zmian:

  • November – oczyszczalnia ścieków w Łężycy
  • Zulu – centrum miejscowości Zawada

Zmianie ulegają również trasy dolotowe VFR do lotniska EPZP!

Nowe punkty VFR EPZP

aip_stare

Stare, nieaktualne już punkty VFR EPZP!

Zalecane jest, aby statki powietrzne wykonywały dolot na wysokości około 1800 ft AMSL lub około 1547 ft AGL nad AD ELEV. Odlot należy wykonywać na wysokości około 1500 ft AMSL lub około 1257 ft AGL.

Wycinek z AIP Polska, EPZP:

Od północy
Dolot do lotniska należy wykonać przez punkt OSCAR, a następnie w kierunku kręgu nadlotniskowego w zależności od potrzeb włączyć się w krąg dla statków powietrznych z napędem – krąg północny, a dla statków powietrznych bez napędu – krąg południowy. Odlot należy wykonać w odwrotnej kolejności.

Od wschodu
Dolot do lotniska należy wykonać przez punkt ZULU, a następnie w kierunku kręgu nadlotniskowego w zależności od potrzeb włączyć się w krąg dla statków powietrznych z napędem – krąg północny, a dla statków powietrznych bez napędu – krąg południowy. Odlot należy wykonać w odwrotnej kolejności.

Od południowego wschodu
Dolot do lotniska należy wykonać przez punkt ECHO, a następnie w kierunku kręgu nadlotniskowego w zależności od potrzeb włączyć się w krąg dla statków powietrznych z napędem – krąg północny, a dla statków powietrznych bez napędu – krąg południowy. Odlot należy wykonać w odwrotnej kolejności.

Od południowego zachodu
Dolot do lotniska należy wykonać przez punkt MIKE, a następnie w kierunku kręgu nadlotniskowego w zależności od potrzeb włączyć się w krąg dla statków powietrznych z napędem – krąg północny, a dla statków powietrznych bez napędu – krąg południowy. Odlot należy wykonać w odwrotnej kolejności.

Zmiany już obowiązują! Pamiętaj, by przed lotem dokładnie zapoznać się z obecną mapą dla lotów VFR lotniska, na które lecisz.

Przy okazji, dnia 17.04.2025. zmieniła się forma AIP. Wynika to ze zmiany wykorzystywanego przez AIP Polska narzędzia informatycznego. Na stronie https://www.ais.pansa.pl/publikacje/aip-vfr/ czytamy, że „AIP Polska dostępne jest w formie trzech eAIP: eAIP IFR, eAIP VFR i MIL eAIP.” Zmianie ulegnie też numeracja publikowanych w AIP Polska map. Przed lotami należy zapoznać się dokładnie ze zmianą AIRAC 04/25, obowiązującą od 17.04.br.

W praktyce, dla zwykłych pilotów, zmienia się tylko forma dostępu do informacji niezbędnych do lotów VFR.

Nie tak dawno temu gruntowną zmianę szaty graficznej przeszła również szeroko wykorzystywana w całym Polskim lotnictwie strona https://awiacja.imgw.pl/. Nowy sezon lotniczy powitamy w blasku zmian!

A tymczasem wiosna rozkwitła już w pełni! Powietrze pełne jest zapachów kwiatów, Słońce grzeje i rozjaśnia nam dni po zimowych i przedwiosennych szarych miesiącach. Pogoda wymarzona do latania… a Wy? Jakie macie plany na ten sezon? Czekamy na Was w Ośrodku Szkolenia Lotniczego AZL!

Czekamy na Was z naszą flotą samolotów, gotowi do startu!

Related posts